Follow on Bloglovin

SNARK - SÖMNAPNE



 2 MAJ-11
Alltså...hur lätt är det att kunna somna med en man vid sin sida som snarkar så att tapeterna nästan flagnar och mina öron drabbas av tinnitus snart av de högljudda snarkljuden.
Inte nog med att han lever om då han sover...han gör andningsuppehåll hela tiden, så att jag måste knuffa i honom så att han börjar andas igen. Hur jobbigt är inte det för mig och min sömn?

Nu har jag legat och faktiskt tagit tid på hans andningsuppehåll och det varierar mellan 30-40 sekunder med några minuters mellanrum då han snarkar allt vad han kan. Det känns snart som ett AKUTFALL för någon typ av behandling. Det kan inte vara hälsosamt att låta det vara såhär?! Man kan ju inte sova oavbrutet en hel natt...om man nu klarar av att somna med den här volymen. Undra hur hög decibell en snarkare kommer upp i? Och tänk att få ligga bredvid med en "högtalare" med hög volym påskruvad och man ska försöka somna med det.

INTE LÄTT KAN JAG LOVA!

Fann på en sida om fakta om snarkning:


"Sömnapné innebär att du får ett andningsuppehåll – kroppen går in i ett nödläge när du helt plötsligt drabbas av syrebrist. Tillståndet kan i längden leda till både högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar. Det finns även en typ som kallas för central apné, då känner inte hjärnan av att du drabbas av syrebrist, något som orsakas av skador i nervbanor eller hjärna."
( http://doktorn.com/story.asp?storyID=2379&gclid=CNmOytOfyqgCFQUz3woda3uwrQ )

"Sömnapne är en vanlig sjukdom som leder till att den drabbade får andningsuppehåll i andningen under sömnen. Andningsuppehållet kan hålla i sig ganska länge, upp till minuter faktiskt. De uppstår för den drabbade upp till 20-25 gånger i timmen. När andingsuppehållet slutar och normal andning påbörjas så uppkommer en hög snarkning som en effekt. Sömnapne är en sjukdom som leder till att sömnen rubbas och blir avbruten. Man förflyttas ofta mellan djup och lätt sömn, vilket i sin tur leder till att man blir trött under hela dagen.!"
( http://somnapnefakta.com/ )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0