Follow on Bloglovin

LAKRITSKOLA med CHOKLAD

15 dec-12
Idag tog jag en stund av min tid till att koka Lakritskola. Jag kan lova att även ej lakritsälkare kan äta dom.
Jag är ingen lakritsälskare. Men de här var riktigt goda. :)
 
Prova!
Du behöver:
1 dl turkisk peppar
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao

2 tsk smör
200 g mörk choklad
Havssalt eller annat att garnera med.
Krossa turkisk pepparkaramellerna i en mortel.
Blanda i grädde, socker, sirap kakao och krossad turkisk peppar i en tjockbottnad kastrull.
Koka upp under omrörning och låt sedan det koka i ca 15 minuter eller tills kolan är ca 120 grader. 
Gör ett kulprov. 
Blanda i smöret.
Klä en form 20x20 cm. Och häll i kolan i formen. Låt svalna. 
Skär upp kolan i lagom stora bitar. 60-70 st.
Smält chokladen och doppa kolorna i chokladen och låt ligga på bakplåtspapper. Garnera innan chokladen stelnat. 
Ät och Njut!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0