Follow on Bloglovin

TOMTEFUDGE i ROSA

13 dec-12
Äntligen blev det av att göra dessa söta godingarna till mitt julfat. <3
 
Såhär gjorde jag:

2 dl strösocker
1 dl vispgrädde
50 gram smör
13 skumtomtar

125 gram vit choklad
ev. några droppar röd karamellfärg

Lägg i socker, grädde, smör och skumtomtar en kastrull.
Smält på svag värme tills allt har lösts upp. 
Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen tills den tills den har smält.
Rör ner några droppar karamellfärg.
Klä en form med bakplåtspapper och häll i smeten.
Ställ in formen i kylen i minst en timme för att stelna och skär sedan i rutor.

Lycka till! :)

 


Kommentarer
Postat av: Synnøve

Måste absolut provas :D

Svar: Ja, den här typen av julgodis är nytt på vårat julfat i år. Kul att testa nya saker ibland. :) Lycka till med kokandet av Tomtar. ;)
PysselTrollet Peteja

2012-12-19 @ 14:15:53
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag gjorde enligt ditt recept igår men det känns som om jag äter tuggummi (konsistensen) blir det så eller vad kan jag ha gjort fel?
Mvh
Pia

Svar: Då jag kokade den här fudgen blev resultatet lite som typ Playdooaktig konsistens. Ungefär som okladdig kola. Men inte som tuggummi. Jag har aldrig ätit Tomtefudge tidigare, så jag vet inte om det är rätt eller fel. Men den gillades. Kan kanske ha betydelse på koktiden av tomtarna att den segnar mera. Annars vet jag inte. Har inget bra svar. Kram
PysselTrollet Peteja

2012-12-19 @ 15:21:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0