Follow on Bloglovin

VILA I FRID MAMMA

3 JUNI 2012
Klockan 11.38 kom ringsignalerna som jag var så rädd för att de skulle komma. Fast att jag visste att en dag, så ringer pappa och berättar att "Nu är det dax"
Mitt hjärta började bulta hårt och yrseln fanns i mig. Hur skulle jag klara av att berätta för familjen att "nu är det nära" Någonstans i kroppen har man en starkhet som hjälper en att klara av vissa situasioner i livet.
Min man satte sig i bilen och åkte med ilfart för att hämta hem Emelie från hennes pojkvän. Självklart skulle döttrarna få följa med en sista gång till mamma/mormor. Det var en önskan ifrån dom.
Sönerna ville stanna hemma, så min man/deras far stannade hemma med dom då jag och döttrarna åkte iväg.
Vi satt tysta hela vägen fram till mamma och pappa. Det blev en lång tyst timma.
Klockan var ca 12.45 då vi kom fram. När vi kom upp till mamma vid hennes sängsida låg hon halvvaken och andades snabbt. Hennes hud hade fått en melerad lila ton, som var tecken på syrebrist. Vi grät och höll om henne och pratade lite med henne om olika saker som gav henne ett lugn.
Pappa kom med nykokt kaffe och dagsfärska kanelbullar som syrran bakat. Vi satt alla tillsammans och fikade vid mammas sida. En sista fika med henne. Det kändes skönt att ha henne nära.
För varje minut som gick såg vi hennes snabba förändringar i andning och hudfärg.
Men kl 15.15 Vaknade hon upp och tittade på oss med klara ögon. Hon lät till ibland precis som att hon ville säga något.
Starx efter 16 försämrades hennes andning och pannan fick en lilaaktig ton. Andningen kom mer sällan och hyperventilationen hade minskat. Jag ropade på pappa och bad honom komma. Några minuter senare somnade hon in. Klockan 16.15 kom hennes sista andetag.
När sköterskan kom fick jag hjälpa till att klä mamma i hennes favoritklänning. Jag gick ut på gården och hämtade en kvist Löjtnantshjärtan och sedan tog jag en Passionsblomma ifrån hennes morsdagsblomma som hon fick av mig. Det skulle få bli mammas symbol. Mamma fick även bära med sig keramikängeln som jag skapat åt henne på keramikkursen. Mamma är den vackraste och underbaraste mamma i mitt liv.
<3<3 VILA I FRID MAMMA. DU FINNS ÖVERALLT OCH ALLTID I MINA TANKAR <3<3

Kommentarer
Postat av: Stina

All omtanke till dig och de dina <3



Det finns så mycket kärlek till Mamma Elisabeth(min älsta kusin)som du förmedlar både i text och bild <3



Kramar Stina

2012-06-06 @ 15:59:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0