Follow on Bloglovin

KAFFEKAKA

1 maj-12 (tisdag)
Jag hittade ett suveränt gott recept på en Kladdkaka med kaffesmak. Den första kakan bakade jag till sista april som jag gjode till efterrätt då vi var hem till min bror och hans familj som bor i samma by som oss.
Den gillades :)
Sen tog jag och bakade 2 stycken kakor till fast utan kaffepulver i den ena kaka och som den ska vara i den andra kakan. Men de fick ingen glasyr.
 
Kaka nummer 4 gjorde jag perfekt! Precis som den skulle vara. MUMS! Den hade vi som fika hemma hos mamma och pappa på onsdagen.
 
Receptet:
100 g smält smör
2 st ägg
3 dl socker
1 msk kaffepulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 msk kakao

Glasyr
2 dl florsocker
1-2 tsk kaffepulver
2 tsk kakao
1-2 msk vatten

Smält smöret och rör ihop med ägg, socker, kaffepulver, vaniljsocker, kakao och vetemjöl.
Häll smeten i bottnen på en smord ugnssäker form.
Grädda på 200 g mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna.
Rör samman ingredienserna till glasyren. Bred ett jämnt lager över kakan
Trackback
RSS 2.0