Follow on Bloglovin

THERÈSE 3 I 1 DEG PÅ MITT EGNA VIS

14 nov-12
Bara för att få göra något annat än att bara städa och allt tråk som ingår i hussysslorna, så plockade jag fram diverse smått och gott ur skafferiet.
Efter flera sidor av olika bakrecept gav jag upp  och satte fart på mina egna hjärnceller för att skapa eget recept på kakor. Lite utmanande och skoj för mig.
 
Jag gjorde en deg som jag sedan delade i tre delar. Smaksatte en i citron. En med bittermandel och en med kaffesnus.
 
GRUNDDEG:
(ca 50 st kakor)
 
150g Mandelmassa
1 äggvita
200g smör
1 dl socker
6 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker.
 
Kör i mandelmassa och äggvitan i en matberedare.
Tillsätt smör och socker och låt det bli poröst.
Blanda mjöl, potatismjöl och vaniljsocker i en skål och blanda sedan ner det i smeten. Blanda till en slät och fin deg.
Om man vill kan man dela degen i tre delar och smaksätt efter eget tycke.
 
Jag smaksatte en del med
½ tsk citronessens
Andra delen med
½ tsk Bittermandelolja och några droppar Grön karamellfärg
Tredje delen med 
Kaffesnus (Kokkaffe) Men det går säkert bra med snabbkaffe också.
 
Jag använde mitt fina fynd "Kak-Lisa" för att ge kakorna lite stil. Men man kan göra på fri hand också. om man inte har nån kak-lisa.
 
Lägg 12-16 st på varje plåt och grätta i ugn på 150 grader (varmluft) i ca 10-12 min beroende på ugn.
Jag smälte choklad och piffade till kakorna lite med det. MAn kan säkert garnera med annat innan grädding som mandel, strössel, choklad osv....
 
BITTERMANDEL KAKOR
 
MANDEL- och CITRONKAKOR
 
MANDEL- och KAFFESNUSKAKOR
 
<3 LYCKA TILL! <3
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Suzana

Grattis! Underbart jobb <3! Jag ska testa snart!

Svar: Ja, det tycker jag att du kan prova. :) Berätta sen om hur det gick. Kul! <3
PysselTrollet Peteja

2012-11-18 @ 00:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0