Follow on Bloglovin

THERÉSE YOGHURTBRÖD MED PUMPA- OCH SOLROSFRÖN

17 okt-12
Idag fick jag igång baknerven igen. Jag hade en burk med Turkisk yoghurt i kylen som jag ville laborera med. 
Resultatet blev 2 st matbröd som blev godkänt av familjen.
Ska försöka att skriva ner receptet som jag blandade ihop.
 
1 paket jäst
4 dl fingervarmt vatten
2 dl yoghurt
1 tsk salt
ca 1 dl sirap
½ dl rapsolja
6 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
2 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
 Om man vill kan man lägga till 
1 dl pumpafrön
½-1 dl solrosfrön
Smula jästen i en bunke och tillsätt fingervarmt vatten o ch rör om tills jästen smält.
Blanda ner yoghurt, olja, salt, sirap.
Ta en annan bunke och blanda ihop vetemjöl, rågsikt, havregryn, grahamsmjöl ev pumpafrön och solrosfrön.
Häll sedan ner mjölblandningen i vätskan och vispa med degkrokar i några minuter tills degen är slät och lagom vek.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter. 
Lägg upp degen på ett mjölat bakbord och använd gärna en degskrapa som hjälpmedel då du knådar ihop degen. Dela degen i 2 delar och lägg varje del i en smord brödform.
Låt jäsa i ca 40 minuter till under bakduk.
Grädda sedan i ugn ca 175 grader i ca 40-45 minuter tills brödet fått fin färg.
Om man vill kan man stänka på med lite vatten över brödet efter ca 30 min.
 
Lågg upp bröden upp och ner på ett galler  och låt det kallna under bakduken.
 
Klar att ätas med en god ostbit som pålägg ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0