Follow on Bloglovin

TURKISK SIMIT BRÖD MED JÄST

8 okt-12
Nu har jag testat baka Simit bröd med jäst i bara för att kunna se skilnaden på att ha bakpulver eller jäst i degen. Hel klart är jäst bättre i degen!
 
Såhär gjorde jag:
 
ca 1 kg mjöl
½ paket färsk jäst
2 tsk salt
5 matskedar solrosolja
5 dl hett vatten
 
Om man har blanda till doppningen på kransarna:
1 dl (flytande) druva melass (Turkiska: Uzum pekmezi )
1 dl vatten
100 gram vit sesamfrön
 
Annars doppa i mjölk (vilket jag gjorde här)
 
Smula jäst i bunke och häll lite av vattnet (fingervarmt) innan det kokas upp. Låt jästen smälta i vattnet. Häll i oljan.
Blanda mjöl och salt och häll i vätseblandningen och rör ihop till en slät deg.
Låt jäsa ca 20 min.
Lägg degen på bakborder och använd vatten på händerna istället för  mjöl. 
Dela degen i 20 delar.
Rulla varje bit i 25 cm långa strängar.
Ta två och två och snurra ihop dom och gör som en krans och nyp ihop ändarna.
Doppa kransen i mjölk eller den andra blandnningen och sedan ett dopp i Sesamfröna.
Lägg 5 st kransar på ett bakplåtsklädd plåt och låt jäsa i ca 20 min.
Grädda i ugn ca 20 min i 200 grader.
 
Lycka till och servera gärna med ost och marmelad.
 
Lyssnade samtidigt på en bra låt då jag bakade bara för att få rätt feeling. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0