Follow on Bloglovin

12 STORA AMERIKANSKA CHOKLADMUFFINS

Jag tog och rörde ihop några stora saftiga chokladmuffins med mörk choklad.
 
Ingedienser
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
 
4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao

175-200 g mörk eller ljus choklad efter smak

Sätt ugnen på 175°C.
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
Rör om och blanda väl.
 
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp.
Rör ner äggvispet i mjölblandningen.Rör till en jämn smet.
Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar för Amerikanska muffins. Fyll dem lite mer än hälften. Ca 12 st bullformar.
Ställ på stora chokladbitar på högkant och tryck ner dem lite, lite försiktigt så att inte all choklad hamnar i botten utan i mitten när muffinsarna gräddas (det sjunker ner). 
 
Ett tips: hacka i små bitar av blockchoklad eller Marabou choklad och blanda ner i smeten innan smeten fylls i formarna.
 
Grädda 20-25 minuter i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 minuter.
 
 
NJUT ALLA CHOKLADÄLSKARE!

Kommentarer
Postat av: Petra

Såg sååå goda ut, måste jag prova! =)

Svar: Ja, det tycker jag att du ska göra. Jag tror inte att du blir besviken ;)
PysselTrollet Peteja

2012-09-15 @ 01:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0