GEKÅS OCH HAVSBAD

13 aug-13
Näst sista dagen av semestern i Varberg och blåsvindarna bara fortsätter. Inte en lugn stund.
Men inte ens den här dagen hindrade gubben och sönerna till ett dopp i havet.
Jag och döttrarna blev skjutsad till Gekås för en sista titt i butiken. Ärligt, så blev det shopping också.
Man vet aldrig när det blir nästa gång.
Roligt hade vi iallafall.

STRANDPROMENADEN I VARBERG

12 aug-13
Blå himmel och fint väder. Men vindarna fortsatte och gav oss kyliga vindar. Men pojkarna stog på sig och badade varje dag.
Det blev en skön promenad in till Varberg och vi njöt av naturen och en god glass efter strandpromenaden.
Mot eftermiddagen kom det en regnskur och mot kvällen kom även åskan.
Annars en lugn och avkopplande dag.

VARBERGS FÄSTNING OCH MUSEUM

11 aug-13
Den här dagen fortsatte det att blåsa. Precis som de andra dagarna.
Det fick bli en bra dag på Varbergs fästning och museet om Mossmannen. Bockstensmannen även kallad. Det var en intressant figur.

MORGONDOPP VARBERGS FÄSTNING MARKNAD

10 aug-13
Efetrsom det var jag och Emelie som oftast var vaken först på morgonen, så bestämde vi oss för att ta en morgondopp i havet.
Men det var kallare i vattnet än vad jag hade trott. Men jag klev i och körde mina lovade dopp i havet. Sedan kunde jag bocka av det ifrån min "göralista" Brrr... så kallt det var!
Blåsvindarna fortsatte även denna dag. Kalla och friska vindar. Tur att solen gav lite värme iallafall.
När alla hade vaknat och intagit frukost, så gick vi på en tur vid Varbergs fästning och marknaden på stan. Det var mysigt. Ett gott fika ingick också innan vi fortsatte dagen.

Ett eftermiddagsdopp och middag med svägerska och hennes familj på strandrestaurangen var gott och trevligt. Barnen fick träffa kusinerna ett par dagar.
Mot kvällen kom åskan och regnet. Men så länge det är på kvällar och nätterna, så var det okej.

LISEBERG NÄSTA

9 aug-13
Eftermiddagen bjöd oss på ett perfekt väder för ett besök på Liseberg och deras roligheter.
Ungarna och gubben åkte allt vad de kunde.Själv nöjde jag med markplan och kaffe. Drog en sväng på chokladhjulet och vann mig en chokladask. Inte alls illa.

HAVSBAD VID APELVIKEN

9 aug-13
Helt okej väder för en tripp till stranden. Men om vindarna ändå kunde vara lite lugnare och varmare.
Efter ett tag gick vi in till stugan och värmde oss med lite gott fika som jag hade bakat och tagit med på resan.

APELVIKEN STRAND

8 aug-13
Stugan var helt okej att få bo i en vecka. Synd bara att vädret inte ville vara med som vi hade hoppats på.
Nära havet och en hel del badat blev det för dom som inte bryr sig om kalla vindar.
Jag och Emelie tog oss en egen lova och plockade en hel del björnbär.

FÖRSTA BESÖKET PÅ GEKÅS I ÅR

8 aug-13
Efter frukost i bilen drog vi vidare till Ullared och Gåkås i väntan på att vi skulle få våran stuga på Apelvik Strand i Varberg.
Men vem vill inte gå på GeKås? Det var ett roligt nöje trost trötta ögon med dålig sömn i bilen.
Vädret var ändå gråmulet och regnskurar.
Många klädplagg testades och såklart var det skoj att få träffa och prata med TV-idolerna Ola-Conny och Morgan.
Lunchen blev en god buffé med bla sushi på tallriken.

SMART PUMP

7 aug-13
Vilken smart pump med spolarvätska då det skulle krisa till nån gång. Lättsamt och bra. Men varför finns inte det här uppöver där vi bor? Eller har vi sådana?

SEMESTER VARBERG

7aug-13
Äntligen bar det av med familjen på semester. I år bestämde barnen att de ville åka till Varberg och bada, Ullared och Liseberg.
Hela familjen fick plats i bilen tack vara takboxen. Vi har kanske den att tacka för det.
Vi stannade till lite då och då för en benstreckare och förtäring.
När det var bara ett par mil kvar till Ullareds stannade vi efter vägkanten och sov i ca 4 timmar.
Tur att vi hade kvar av resefikat, så att vi kunde ta en "fin" frukost innan vi körde fram till GeKås.
Eftersom att vi inte fick tillgång till stugan i Varberg på Apelviken strand först kl 14 var det perfekt att GeKås öppnade kl 8.

TIPS PÅ OLJEFLÄCK

FÖRE
6 aug-13
Jag hade fått en oljefläck på min vita kavaj av ren otur. Jag smetade på med Aloe veras flytande tvål och lät den dra sig en liten stund. Innan jag sköljde bort tvålen gnussade jag lite och sen försvann fläcken.
Himla bra tvål!
                                                                         EFTER

ÄPPELMUFFINS MED SMULPAJS TOPPING

6 aug-13
Jag passade att baka lite äppelmuffins med kanel och smuldegstopping. Perfekt inför resan ner till Varberg, Ullared, Apelviken Strand och Göteborg, Liseberg.

Receptet finns i min bakblogg http://mydreamcookies.blogg.se/2013/august/appelmuffins-toppat-med-smuldegspaj.html

BAKAT OCH GOTT

6 aug-13
Äntligen kom nummer 3 i brevlådan! Nu ska det bli baka framöver. Frågan är bara vad? Det finns en del gott i den.

VATTENSPORTER

4 aug-13
Härligt att se hur alla roade sig med vattensporter medan jag satt på bryggan och njöt av solen. :)

SURSTRÖMMING

3 aug-13
Surstömmingspremiär hemma hos oss med svärmor och hennes bekanta. Det var mycket gott och trevligt. :)
Godfika efter maten blev en fin avslitning av dagen.

SOCKERÄRTOR

1 aug-13
Äntligen kom första tecknet på att det blir ärtor framöver. Det måste innebära att jag har lyckats med plantagen. ;)
Rödvinbär blir det gott om iår.
Jag tror bestämt att solrosorna gillar att växa längst nere på tomten. Bra att veta till nästa år.

HIPP HURRA

31 juli-13
Den här dagen fyllde syrran år. Det ser ut som att hon har varit riktigt snäll i år.
Hipp hurra....! ♥
Jag stannade till på affären och köpte söta jordgubbar och grädde och åkte till henne och överraskade med godfika och rosa paket.
Med en enkel tulipan...

GRATTA EN 100 ÅRING

31 juli-13
Det är inte ofta man får skicka ett grattiskort till en 100 åring. :)
Det måste vara en ära att få göra det.

STUDSMATTAN

28 juli-13
Sonen som är mer i luften än på backen. Iallafall då det gäller studsmattan.

SAFFRANS BISCOTTI MED VIT CHOKLAD OCH PUMPAFRÖN

Idag fick det bli en ny kaksort i burken.
Saffransbiscotti med vit choklad och pumpafrön.