Follow on Bloglovin

NÄR ÄR MAN LAGOM DUKTIG?

29 jan-13
Min lediga dag.
En sväng till mina efterlängtade nålar, in på affären och ut med två fulla matkassar och sedan hem igen.
Nyser och fräser, så en apelsin och en kopp te satt fint i kroppen. Basillerna ska bort! Och en check av jobbsök.
Barnen blev serverad mellis och tvättmaskinerna jobbade hårt i tvättstugan. Idag fick 2 maskiner räcka.
Till middagen passade en god Gulaschsoppa med en cremefraicheklick och nygräddat bröd bra till en tussig kropp och en hungrig familj. Jag fortsatte med disken och urplocket av den rena disken, så den nedsmutsade disken fick sin plats. Kastrull och lite annan handdisk blev rena och in i skåp och lådor igen. 
Nu kunde jag sätta mig ner och fortsätta att fokusera på jobbsök en liten stund. Jag testade skrivaren som ville vara snäll ikväll och den skrev ut några blad åt mig. Dock lite randig och rödtonat inslag. Men bättre än inget alls.
 
Helt plötsligt kom en överraskande "stormvind" och vände min ro till oro. Jag fick minsann höra att jag "gömde" undan saker. Men skulle jag inte hålla efter borde det vara kaos. Det är lätt att skylla på andra. Jag får kanske bita ihop och låta det få bli "mitt och ditt" i städ och plock. Men undrar hur resultatet kommer att se ut? Kanske ingen god idé. Men jag vill inte bli oskyldig anklagad igen. Börjar få nog av det. Uppskatta istället och var glad att var sak är på sin plats. Det är väl som man brukar säga: "Det är ändå ingen som tackar för det man gör" Så varför lägga all sin tid på andra, så att de kan få ha det bra. Men jag då? Har jag det bra? Ja, jag tycker det iallafall. Jag mår gott då andra mår gott. Felet sitter troligen i mig. Jag har skämt bort dom allihopa på ett eller annat sett av hela min kärlek. Är jag för snäll? Tyvärr är det mitt sätt att vara. Skulle må dåligt om jag inte får se andra lyckliga.
Men istället är jag kanske mest i vägen och "gömmer undan" När är man bra och duktig om inte då? 
Sånt onödigt tjafs då det finns värre saker. Men man blir sårad i själ och hjärta till slut när man tror att man lägger ner sin tid och själ för andra och man sedan får veta vilka "fel" man gör. Det kändes som ett slag i magen. Vad är rätt och fel? 
 
Ett tack ibland eller att få höra hur duktig man är skulle alla må bra av. Beröm och uppskatta oftare och tala om i vänlig ton om något blir fel.
Hur som helst har kvällen slutat i fred och förlåt. Och jag har lagt plåster på hjärtat och ska se om jag kan somna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0