Follow on Bloglovin

AFTER EIGHT KAKA I LÅNGPANNA

5 maj-13
Idag passade det perfekt att baka en "ny" långpannekaka då jag visste att jag skulle få en del besök.
Solen sken med sina varma strålar. Och vindarna var alldeles lagom för att kunna vara ute och njuta av att få kratta gården och få bjuda på fika utomhus.
Mockabitarna hade jag bakat några dagar tidigare. Idag blev det Chokladkaka med After Eight som topping.
 
KAKSMET
300 gram smält smör
2 dl mjölk
4 ägg
4 dl socker
5 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 msk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
ca 30 plattor after eight
 
Smält smöret och tillsätt mjölken. Ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll sedan det i äggblandningen.
Tillsätt det smälta smör med mjölken.
Rör till en jämn smet.
Smöra och bröa en långpanna och häll i smeten.
Grädda i varmluft 150 grader (vanlig ugn 175 grader) i ca 25 minuter.
Ta ut formen och lägg på after eight plattorna och sätt in den i ugnen ett par minuter tills plattorna har mjuknat.
Bred sedan ut plattorna över kakan och låt kallna innan kakan skärs i bitar.
 

Kommentarer
Postat av: Caisa-Britt Ericsson

Therése... Så mycket smarrigt du bakar!
Det får testas. Säkert gott med mintsmaken :)
Jag "lånade" receptet, tack :)

Svar: Absolut får du det. :) Kram
PysselTrollet Peteja

2013-05-06 @ 21:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0