Follow on Bloglovin

RÖDVINBÄRSKAKA MED MARÄNGTÄCKE

27 aug-12
Jag skulle egentligen inte baka något idag. Men min lust vann över min tanke ändå. Jag tog min hink och gick ut och plockade lite Rödvinbär från busken. Sen var det bara att sätta igång med en ny sorts kaka som jag aldrig testat. Jag kan lova att den blev riktigt god. 
 
Här kommer receptet på kakan:
 
RÖDVINBÄRSKAKA MED MARÄNGTÄCKE
 
BOTTEN:
2½ dl socker
4 st äggulor
70g smält smör
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2½ tsk bakpulver
2 dl mjölk
2 msk kokhett vattet
 
Smält smöret
Vispa äggulorna och sockret poröst
Blanda de torra ingredienserna och häll ner det i äggblandningen
Tillsätt mjölk, smälta smöret och det heta vattnet
Rör till en slät smet. Häll i en bakplåtsklädd långpanna
Grädda i ugn 185 grader  i ca 15 minuter
 
MARÄNG:
4 äggvitor
2-2½ dl socker
3-4 dl Rödvinbär eller andra bär som man gillar.
 
Vispa äggvitorna i en rostfri bunke tills vitan tjocknat
Tillsätt sockret lite i taget
Blanda sist i bären med en sked eller slickepott.
 
Ta ut kakan efter 15 min och bre marängen över kakan
Grädda i ca 7 min tills marängen fått en fin färg.
Låt kallna och skär i lagom stora bitar.
Kakan går bra att frysa.
 
LYCKA TILL OCH NJUT

Kommentarer
Postat av: Karin Ledin

Den ser god ut! Jag har just använt receptet, men kakan är ännu i ugnen.

Svar: Spännande. Ja, den är både enkel och jättegod. :) Du får nog till kakan. Kram till dig!
PysselTrollet Peteja

2012-08-28 @ 14:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0