Follow on Bloglovin

CHOKLAD CHEESECAKE


Chokladcheesecake



Botten

250 g double chocolate chip cookies

75 g rumsvarmt smör



Fyllning

400 g cream cheese (Philadelphia eller liknande färskost)

1 burk crème fraiche (2 dl), 34 % fett

0,5 dl starkt, ljummet kaffe

200 g mörk choklad

2 ägg

0,75 dl strösocker

 

Botten: Klä botten av en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smörj formens kant.
Kör kakorna till smulor i en matberedare. Tillsätt smöret och kör snabbt ihop till en deg. Tryck ut smulorna tunt i formen och ordentligt upp på kanterna. Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen.

Fyllning: Rör cream cheese och crème fraiche smidigt tillsammans. Rör ner kaffet lite i taget i färskostblandningen.
Bryt chokladen i mindre bitar, smält den försiktigt i mikron eller över vattenbad och rör ner i färskostblandningen.
Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och blanda ner lite i taget i smeten. Rör ihop till en jämn smet och häll den i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska fortfarande vara lite lös i mitten, men stelnar i kylen. Låt svalna och förvara den sedan inplastad i kylen.

Kommentarer
Postat av: Caisa-Britt Ericsson

Hej Therése!
Jag måste säga, att du är verkligen flitig... och bakar så mycket gott!Du är värdig att vara med i "Hela Sverige bakar" Jag skulle tro, att det är fler från vår grupp som sökt... eller kommer att söka.
Vi har ju många skickliga i KAKBURKEN ;)
Tack för ännu ett fantastiskt frestande recept...

Svar: Tack så gulligt sagt av dig. :) Jag har flera bakverk på gång. Men de får komma längre fram, tror jag. Men man vet aldrig. ;)Spännande att se vilka som kommer med på Hela Sverige bakar.
PysselTrollet Peteja

2013-02-26 @ 23:11:47
Postat av: CaisaBritt Ericsson

Så bra! Det ser jag fram emot!
Jag ser verkligen fram emot att se dig i programmet!
Ha det så fint som det bara är möjligt ;)

Svar: Tack så mycket! :)Ha det så bra du med. <3 Kram
PysselTrollet Peteja

2013-02-27 @ 13:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0