Follow on Bloglovin

LUSSEKATTER SAFFRANSBULLAR IDAG

26 nov-12
Ikväll blev det en spontan baknning av Lussekatter, lussebullar, saffransbullar...osv. 
Jag bakade även en halv sats med saffransbulllar fylld med mandelmassa som jag vispade till en bredbar konsistens.
 
Receptet som jag gjorde mina Lussekatter:
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1½-2 dl socker
2 ägg
1 gram saffran ( 2 paket)
14 dl vetemjöl
 
Garnering:
1 dl russin
1 ägg
ev pärlsocker
Smält smör i en kastrull och tillsätt mjölken
Smula ner jästen i bunken.
Häll i lite i taget i bunken och rör tills jästen har smält.
Tills'tt socker, salt, ägg, saffran och rör om.
Häll i vetemjölet lite i sänder och vispa till en lagom vek men fast deg.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
Lägg degen sedan på bakbordet och dela den i två bitar.
Den ena delen kavlade jag ut och fyllde med mandelmassa smet.
Den andra delen formade jag lussekatter och tryckte i russin på dem.
Låt jäsa i ca 30 min på plåten. 
Pensla sedan med uppvispat ägg och stö på strössel över bullarna.
Grädda i ugn ca 200 grader i varmluftsugn i ca 7-10 min beroende på spis.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0