Follow on Bloglovin

ATT TÄNKA PÅ INNAN EN INTERVJU

7 apri-13
Jag fick en fråga på FB om hur jag gjort för att få mitt jobb. 
Jag har egentligen inte gjort så mycket. Jag berättade för både min handläggare och min coach på AF att söka jobb för en arbetslös är inte enkelt idag. Speciellt då de vill att man ska söka och hitta arbeten själv. Vilket för mig var svårt då jag sökte bara 50% och kan inte ta vilket arbete som helst. Min coach sa att jag skulle söka ett passande jobb för min rygg och fötter. ( Stelop ländryggen 2010 och fick innan op en nervskada i fötterna som ger kronisk värk i fotsulorna. Vilket kommer från ryggskadan) Men man lär sig leva med det också.

Iallafall så sa jag till AF att de enda arbeten jag visste om och såg var alla företag som har typ skyltar efter vägarna. Var finns de dolda jobben som inte "finns" i en arbetslös värld? Var hittar man dom? Den frågan gav jag AF. De hade sagt innan att jag inte skulle satsa på butiker, kommunala och att Platsbanken var i prinsip lönlöst. Utan att jag skulle söka efter de mindre företagen. Och hur enkelt var det för en arbetslös att hitta dom?

Till slut då jag hade bett och bett om hjälp, så kom min handläggare och sa att hon hade lagt in en intresseanmälan och förslag till en förening som sökte en kanslist på 50%. Jag sökte och fick komma på intervju. Jättepirrigt kan jag lova. Men himla roligt.

Innan jag skulle intervjuas hade jag varit ut och googlat på föreningen och läste lite om vad de gjorde osv. Jag hade även kollat på vad deras lön låg på ett ungefär ifall de skulle löneförhandla samma dag som de intervjuade mig.
Det var en del av min tur för att de valde just mig som kanslist åt dom. Att jag hade visat intresse innan jag kom dit med att googla fram deras hemsida, facebook och lönelista.

Så det kan jag varmt rekommendera att man ska tänka på det då man kommit ända fram till en arbetsintervju på ett företag eller förening.

Ge inte upp! De "dolda jobben" finns. Det vet jag nu. 
Kolla med olika föreningar. Och om du har möjlighet med Nystartsjobbs ersättning är det bara ett plus både för dig och föertaget/föreningen.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0