Follow on Bloglovin

DAJMKAKA MED GRÄDDE OCH BLÅBÄR

5 feb-13
Jag var bara sugen att få röra ihop en kaka idag, så att barnen skulle få något gott att smaka på till efterrätt ikväll.
Det fick bli en typ av Dajmkaka med grädde och blåbär.
Det smakade riktigt gott..enligt barnen. :) själv får jag titta på då de njuter av det goda.
 
Ingredienser till kakan:
200g smör
200g mörk choklad
4 ägg
2½ dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
 
 
Smält smöret i en kastrull och ställ den sedan åt sidan. Häll ner den mörka chokladen i smöret och rör om tills chokladen har smält i smöret.
Blanda mjöl, vaniljsockret och bakpulvret.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Rör ner mjölblandningen i äggsmeten.
Häll sedan i choklad- och smörblandningen i smeten.
Ta en form ca 20x30 cm  och klä den med bakplåtspapper. Häll i smeten och krossa Dajm alt Dajmkulor och strö över kakan.
Grädda i ca 15 min i 175 grader.
 
Servera gärna med grädde och valfria bär eller frukter.
 

Kommentarer
Postat av: Caisa-Britt Ericsson

Hej! Kladdkaka är alltid gott och oftast snabb att röra ihop.
Länge sen jag kollade din blogg, men det blir fler besök framöver.
Du verkar ha många intressen och då blir man ju mera nyfiken... kram

Svar: Du är alltid välkommen till bloggen. Ja, jag har svårt att bestämma mig för ett eller två intressen. Då blir det lätt mer och mer. Fler planer på pyssel har jag. Men ekonomin styr tyvärr en del :/ Kram vännen
PysselTrollet Peteja

2013-02-05 @ 22:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0