TESTAR SOCKERPASTAN SUGARPASTE

26 juni-13
Mina stansar av duvor kan på posten, så nu kan jag testbaka med sugarpaste.
Det var roligare änvad jag hade väntat mig. Man var som ett barn igen med pastan i handen och redskapen omkring mig.
Nu skulle det tillverkas fina saker.

SOCKERPASTA SUGARPASTE

24 juni-13
Den här kvällen tog jag fram ingredienser till att skapa en egen sugarpaste / sockerpasta som jag ska ha till min test tårta. Tårtan ska bli en bröllopstårta som ska göras i mitten av juli.
Jag blev iallafall helnöjd med pastan. Formbar och perfekt.

Sockerpastan som jag gjorde använde jag:
500 gram Florsocker
2 msk vatten
½ msk gelantinpulver
1 msk rapsolja
Drygt ½ dl vit sirap
1/4 dl glykossirap
Ev 1 tsk vaniljsocker

Ta en liten kastrull med lite vatten i och låt det koka upp. Lägg en djuptallrik ovanpå och häll i vattnet och gelantinpulvret. Låt det smälta och ställ kastrullen åt sidan.
Sikta florsockret i en bunke och blanda i ev vaniljsockret.
Tillsätt vit sirap, glykossirap, oljan och det smälta gelantinet.
Blanda ihop allt till en smidig deg/pasta.
Låt ligga i kylen över natten och ta fram nån timma innan användning.

Man kan färga sockerpastan till önskad kulör med bla Winstons färger.
Det går även att smaksätta pastan om  man inte vill ha en naturell smak.

Lycka till!

TÅRTVERKTYG

24 juni-13
Idag kom de efterlängtade tårtverktygen som jag så länge ha viljat har i min ägo. Det ska bli skoj att få testa dom snart.

VÄXTHUS

23 juni-13
Grannens fantastiska växthus som man bara kan älska att vara i. ♥

DET VÄXER

Det växer och frodas i min odling i pallkragarna. Jag hade visst lite gröna fingrar ändå.

OVÄNTAT BESÖK

23 juni-13
Sista dagen av midsommarhelgen gjorde jag och sönerna ett besök till syrran med jordgubbar, grädde och en blombukett. Jag tror att hon blev glatt överraskad då vi kom förbi. Alltid lika roligt att komma som oväntat besök.

MIDSOMMARDAGEN 2013

22 juni-13
Midsommardagen gav oss ett ganska bra väder med sol,värme och traditionellt regn. Vi kunde ha våran femkamp utan ett fallande regn. Dagens middag bestod av fiskens tecken. Lika gott som varje år.

MIDSOMMARAFTON 2013

21 juni-13
Midsommarafton blev kanske inte som vi brukar fira varje år. Iår blev det ingen Junsele då det hade blivir vattenskador i stugan.
Att fira midsommar hos svärmor gick faktiskt också bra. Men Junsele är Junsele. Har man firat i nästan 20 år där får man svårt att ändra på traditionerna.
Maten blev detsamma och likaså lekarna. Myggen kunde man nästa sakna trots att de är hyperjobbiga. Men det hör liksom till midsommaren.
Nästa år får vi hoppas på den traditionella Midsommaren igen. :)

HUNDDUSCH MED VATTENSLANG

20 juni-13
En hunddusch i det grön var inte så dumt i värmen.Smidigt och bra att kunna koppla duschen till vattenkranen inomhus och sedan stå ute och duscha av henne. Då slipper hon att stå i en trång dusch och känna obehag.

BELLIS OCH TROLLSLÄNDA

Den här bilden gillar jag som jag fotade ute på gården. Synd bara att den fick så dålig skärpa på jag somade in den. Bilden under är samma bild i orginal.

Senare under dagen fick vi besök av herr trollslända. Den var stor och fin. Den satt så snällt och stilla då jag fotade skönheten. ;)

HEMMA PÅ VÅR GÅRD

20 juni-13
Hemma på våran gård börjar blommorna komma på plats mer och mer. Det finns inget härligare än då man ser hur växterna blit finare och finare för varje dag.
Delar med mig en del av mina bilder på gården i dagsläget. Längtar tills allt står i blom.

I GRANNENS VÄXTHUS

20 juni-13
Med den här Passionsblomman kan man inte annat än skratta lite åt. Det ser ut som en liten utomjording har satt sig på blomman för att meditera en stund. Det var en rolig prick.

KAKOR

18 juni-13
Var bara tvungen att fylla på lagret med doppa. Det fick bli dubbla satser, så att Emelie kunde dela med sig även till pojkvän och hennes svärmor. Jag hoppas att de gillades. ;)

KÄLLVATTEN OCH BESÖK HOS EN BLIND MAN

17 juni-13
På hemvägen från jobbet stannade jag, Amanda och hennes kompis till hos min blinde vän. Det var ett mycket mysigt ställe att komma till. Det var verkligen en gullig plats där. Kan förstå att de gillar att vara där.
Vägen hem till oss stannade vi vid en kallkälla och smakade på vattnet.
Hit åker vi gärna igen.

RESAN TILL FATMOMAKKE MED SRF JÄMTLAND

15 juni-13
Dag två direkt efter frukost bar vi iväg med buss inkl guide till Fatmomakke där vi skulle få besöka Kyrkbyn.
Vilken trevlig åktur måste jag tillägga. Vilken bra guide som berättade en massa historia och sjöng några låtar från Lapp-Lisa. En stor eloge ska hon ha för våran trevliga åktur tillsammans med SRF Jämtlands medlemmar.

När vi kom fram till Fatmomakke väntade det en god lunch bestående av smörstekt fjällröding med potatis och sallad. Självklart fanns hårdbröd och smör framdukad på borden. Det var hur gott som helst.
Efter lunchen fick vi en promenad till kyrkstad som låg på andra sidan bron. Det var en tokmysig liten by med gamla stugor som användes delvis till museum. Det fanns även många lappkåtor lite överallt kring kyrkstad. Det fanns en hel del att se och höra.
Vi hade även där en annan guide som berättade om de olika stugorna och det runt omkring. Det var intressant att få höra.
Utsikt ifrån bron till Marsfjället.

Angelika blomma ( Kvanne) som de kokade tillsammans med malört. Sedan maldes det och användes i mat, så att man skulle få i sig bra vitaminer mm. Användes mycket till havs för att förebygga skörbjugg hos sjömännen.
Guiden kunde tipsa om att tex ha det i filen.
Tandläkar verktyg förr i tiden.
Då fick patienten oftast sitta på en sten medan tandläkaren drog ur den onda tanden. Det stod oftast en nyfiken folkmassa kring stenen och ville se hur det gick. Om man blödde mycket, svimmade eller klarade dragningen galant. Tur att det finns bättre verktyg och vård i dagens samhälle. ;)

På tillbakaresan såg vi olika fjäll som Marsfjället  och Idrefjäll. Det var himla vackert måste jag säga.
Som avslutning av resan med Inlandsbanan stannade vi här på M Bergmans Fisk i Vilhelmina där vi blev serverad två sorters mattallrikar. Det var hur gott som helst. Avslutade med kaffe och kladdkaka.
Det kändes som att vi kunde rulla hem på spåret utan tåg som det kändes efter allt gott vi har ätit under resan.
Tack så otroligt mycket SRF Jämtland för att jag fick ta del av den underbara resan som Ledsagare åt er. Det kommer jag att bära med mig så länge jag lever. ♥ Ni är underbara!

INLANDSBANAN MED SRF

14 juni-13
Den efterlängtade resan med Inlandsbanan tillsammans med mitt jobb blev så himla bra. Min uppgift var att ledsaga de blinda och svårt seende. Det var hur roligt som helst. Vi åkte upp till Vilhelmina där vi fick bo på Hotell Vilhelmina över natten. Vi besökte ett museum, gammal lanthandel, samisk butik och kyrkstan.
Bra mat, vin och god efterrätt fick vi.

SKOLAVSLUTNING FÖR SYRRANS SON

13 juni-13
Årets skolavslutning 2013 i Brunflo kyrka. Syrrans son gick ut fyran idag. Jakob, Elias och Amanda får vänta till morgondagen med avslutningen.

Syrran bjöd på gófika efteråt och sedan var det hem och packa inför resa med Inlandsbanan till Vilhelmina och Fatmomakke.
Det blev en skön avslutning av dagen med ett varmt bad.

BAKVERKTYG I BREVLÅDAN

13 juni-13
Idag fick jag roliga efterlängtade paket i brevlådan. Nu kan jag snart börja testbaka med roliga redskap. Nu behövs det lite färg och pasta. Men det fixar sig nog. :)

PLANTERING MED TOMATER, GURKA, ÄRTOR, LAVENDEL MM

12 juni-13
När jag var påväg hem ifrån jobbet styrde jag upp till blomsterträdgården och köpte med mig några tomatplantor och en gurkplanta.
De fick hamna i ny jord, hönsskit och större krukor. Nu är det bara att hoppas på en fin skörd i sommar. :)

I den här pallkragen fick det bli morötter, salladslök och Lavendel.

Här ska det bli Majrovor, ärtor, solrosor och en annan rotsak. Må det växa till goda saker.

ROS AV MIN CHEF IDAG

11 juni-13
Den här tisdagen var det Styrelsemöte hela dagen på schemat. Efter mötet skjudsade jag hem min chef/ordförande. Där hemma hos dem möttes jag av den här vackra rosen. Det var verkligen överraskande då de kom och tackade mig för allt jag gör åt dem.
Jag blev nästan lite rörd då de sa så fina ord.

♥ Jag är lycklig som har hamnat hos dessa människor. ♥

SMÅ SPRÖDA CHOKLADKAKOR

9 juni-13
Jag tog och fyllde på kaklådan med nya kakor idag. Några av dem skulle med på styrelsemötet på jobbet också.
De blir mycket goda!

Ingredienser:
 250 g rumsvarmt smör
100 g (1½ dl) farinsocker
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 vaniljstång eller 1 tsk vaniljstång i burk.
1 ägg
100 g hackad mörk choklad
100 g hackad vit choklad

Vispa smör och farinscoker vitt och poröst.
Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, vanilj. Blanda ner det sedan i smörsmeten.
Tillsätt ägget och sist den hackade chokladen.
Rulla degen till en rulle och skär sedan i ca ½ cm bitar.
Lägg på bakplåtsklädda plåtar och grädda i varmluft 175 grader (vanlig ugn 200g) i ca 10 minuter.

Lycka till!

TRÄDGÅRDEN FÅR ETT BLOMSTERLYFT

9 juni-13
Idag åker planten ner i jorden. Nu där det dags för dem att flytta tillett större område. Hoppas att köldnätterna är över och att blommorna ska växa  och bli stora och fina. Hoppas också att sommaren ger oss sol och värme.
Jakob hjälpte mig att fylla gula lådan som ska stå nere vid grillplatsen och ska bli fylld av fina lejongap och andra tjusigheter.

FRAM MED SOMMARVÄRMEN! ☼

UTEPLATSEN ETT MINNE BLOTT

8 juni-13
Då var det adjö med den här uteplatsen på våran gård. Jag kommer på sett och vis att sakna den då jag älskade dess omgivning. Men jag vet att det kommer bara att bli bättre.

Trallen fick en ny plats att vara på under tiden en ny altan ska byggas.

CITRONBAKELSE MED GODIS OCH GRÄDDE

8 juni-13
Jag var så nyfiken på mina nya bakplåtar som jag hade investerat för ett tag sedan. Jag tog och vispade ihop en smet av smak av färsk citron. Sedan garnerade jag den med vaniljkräm, vaniljgrädde, Åre choklad och marschmallows.
Jag fixade kaffe och bjöd familjen på fika på "nya" tilfälliga altanplatsen.

Receptet kommer sen. ;)

MORSDAGS ROS

8 juni-13
Hemma på våran gård blommar Panseerna så fint att de blir kvar i blomlådan i sommar.
Morsdagsrosen älskar jag som jag köpte och som ska ner i backen. Vet dock inte riktigt än var jag ska sätta ner den. Den är till min änglamamma och rosen ska få bli hennes symbol på gården. ♥

LILJEKONVALJER PÅ GÅRDEN

8 juni-13
Vad glad jag blev då jag såg att vi hade Liljekonvaljer i en av våra rabatter. Det hade jag ingen aning om att jag hade. Jag som just hade pratat om att skaffa hit sådana till våran gård. ;)

JAPANBESÖK

7 juni-13
Idag fick vi besök av svärmor och gubbens kusin från Japan. Honn kom med en liten present som bestog av nån typ av Japanskt godis som man gärna drack grönt te till. Det var gjort på ris, grönt te och röda bönor. Skum smak och konsistens. Men knasigt helt okej god. ;)

NATIONALDAGEN FIRADES PÅ GRANNENS CAFÈ

6 juni-13
Eftersom det var våran Nationaldag idag, så tog jag med mig syrran och hennes son till grannens Café tvärs över vägen. Synd bara att det inte bli en bit att gå för att ta sig dit. Känns lite lustigt att gå över gatan för lite kaffe och doppa. Men ibland är det gott att smaka på det andra tillagar.

Grattis också till min underbara bror som fyllde år på flaggans dag. :) Inte alla som får fylla år och får flaggan hissad av alla. ;) Det var min tro som barn iallafall. Lite orättvist tyckte jag nog att det var.

SISTA DAGEN I HÄRNÖSAND

5 juni-13
Sista dagen i Härnössand för den här gången. Idag blev det en hel del snack och Rådsmöte. Kul att få vara med och se hur det går till. Det finns hur mycket som helst att ta tag i.
Det var trist att vädret inte var det bästa för oss då vi var där. Tur att vi hade det mesta görat inomhus.
Flaggan stod rakt ut i vinden.
Mycket god mat och fika varje dag, så jag tror att vi klarar oss länga framöver nu.

När jag kom hem var det ganska kallt inne då vi hade stängt av pannan för sotning. Det var bara att packa upp packningen och krypa ner i soffan under en filt.
Tur att lille Virus kom och gav mig värme resten av kvällen. ♥

REGIONSMÖTE PÅ FOLKHÖGSKOLAN I HÄRNÖSAND

3 juni-13
Bilresan gick bra idag till Härnösand. Det regnade mest hela vägen hit. Men vad gör väl det då man har trevligt sällskap i bilen. Vi hade kafferast efter vägen då alla hade kommit ombord i bilen.
Då vi var framme på Folkhögskolan i Härnösand fick vi lunch i det Vegitariska temat. Mycket gott!
Sedan stationerade vi oss i våra rum innan vi skulle komma igång igen.
Då vi kom till lokalen och skulle sätta oss fick vi besked om att vi skulle gå till resturangen och fika. Kaffe och bulle.
Jag kan inte direkt påstå att fika och mat var så långt emellan varandra. ;)
Sedan blev det möte kring Regionsfrågorna. Intressant samtal och punkter. Mycket får man lära sig.
Jag fick prata en del också kring kanslistutbildningar och andra frågor. Kul!
Mycket information, god mat och nya trevliga människor. Har fått kommit in på mitt hotellrum nu och ska lägga mig för laddning över natten. Imorgon blir en ny intressant dag att vänta. Mycket kaffe, fika och mat blir det. Tror att jag får gå hem på onsdag ;)

Idag fick vi ugnslax med potatis och kall dillsås och sallad. Mums!

Vi samlade ihop ett gäng för en skön promenad i kvällsolen. Vi hamnade på berget och fäbodvallarna. Fint ställe.
Då vi var tillbaka satte vi oss ner ett tag och surrade med varandra. Sedan blev det kvällsfika.
 Lång dag!

PROPPMÄTT!

1 ÅR HAR GÅTT OCH SAKNAR DIG SÅ

3 juni-13
Mor lilla mor du min älskade änglamamma är
Var du än befinner dig är jag alltid dig kär
Ett år har gått sedan du lämnade vår jord
Saknaden är stor. Det finns inga ord
Hur kunde man tro att du skulle ta ett farväl
Du har lämnat din kropp och blivit en vacker Änglasjäl.
                                                  Skriven av mig själv

♥ Vi ses i Nangijala Mamma! ♥

LÅNG SÖNDAG

2 juni-13
Snacka om lång dag det blev idag. Klev upp kl 7 och slängde i oss frukosten och drog ner till Sundsvall på Biltema och Ikea.
På listan stod det fönster till grävar och en garderob till Amanda. ÄNTLIGEN ska hon få stoppa in kläderna i en egen garderob. Det kommer att bli så fint. :)
Bilen landade kl 14.30 hemma på gården igen. Varmt och solen strålade, så en kopp kaffe satt fint på altanen.
Sedan åkte Peteja in i duschslangen ute på gården. Att jag inte tänkt på det tidigare att dushca henne ute?
Så nu har jag den finaste rena och nyborstade keeshonden.

GRÄVA GRÄVA STORA GROPAR ...

1 juni-13
Jag funderade ett tag var gubben hade tagit vägen ikväll. Spårlöst borta tills jag tittade ut på gården och såg honom vid skogskanten sittandes i grävaren. "Vuxen man i stor sandlåda" fick min känsla till då han satt där och grävde och grävde i jorden i sin grävare. ;)

JORDGUBBSPLANTORNA ÄR PÅ PLATS

Vilken tur jag hade som fick tag på billiga jordgubbsplantor från Sånghusvallen. Precis vad jag ville ha.
Nu är det bara att vänta på att gubbarna ska titta fram och bli stora, röda och söta.

MORSDAGSPRESENTEN FRÅN AMANDA

31 maj-13
Efter en slitsam kväll i trädgårdslandet fick jag en behövlig ompyssling av Amanda. Ett litet glas Disaronno i handen  och en riktig omgång i hårärgen tecken. behandlingen ingick även noppning och färgning av ögonbryn.
Jag njöt för varje sekund som gick. Hade man kunna somnat vid bordet skulle jag lätt ha gjort det.
♥ Tack älskade dotter! ♥

När jag ändå skulle in i duschen och tvätta ur färgen, så passade jag på att testa Kallpressad cocsolja cocosolja som jag köpte idag.  Emelie och Amanda kör med cocosolja i sitt hår och de tycker att det är så bra.
Så inatt tänker jag sova med cocosolja i håret och insmörjda fötter med oljan. Det var hur skönt som helst. Det kan jag verkligen rekommendera.

FRÖN OCH POTATIS LIGGER UNDER JORD

31 maj-13
Tur att vädret höll i sig ända till sena kvällen. Synd bara att myggen var så envisa och ville vara allt för närgången. Men det var abara att bita ihop och slåss mott dem. För fröerna och potatisen skulle bara ner ikväll.

Nu saknas bara jordgubbsplantor, morotsfrön, gräslök och purjolök. Sedan ska landet vara komplett.
Det känns såhimla bra! Jag känner mig så duktig som fixade allt själv på egen hand.
Rensa bort allt ogräs- Och det var massor. Sedan järnkrattan och hacka upp jorden, så att det blev lättare att få bort rötterna. På med hönsgödsel och ett extra lager plantjord.
fram med fröpåsarna och ner med dem i jorden.
Det fick bli dill, persilja, plocksallad, ärtor, solrosor och potatis

Jag och Peter hade sådan tur att Amanda bakade en underbart god rabarberpaj med vaniljsås till efterrätts fika. Perfekt att pausa med en mumsbit innan resten skulle bli klart i landet. ♥
Jag är supernöjd med dagen.

STADSTUR I FINVÄDRET

31 maj-13
Vilken härlig dag vi fick idag...igen! ☼ +27 grader.
Tyvärr kunde vi inte tillbringa den fina dagen på hemmaplan då jag hade tid hos sjukgymnasten och en tid för Rutbyte på en av bilarna.
Fördelen med att få vänta på en ny ruta, så gick jag och Peter till stan och unnade oss en god lunch på Eastern palace och en runda på stan. Hur mysigt som helst. Och det händer inte ofta kan jag tillägga. ♥