Follow on Bloglovin

HJÄRTAN MED KAFFEDRÖM KAKOR

5 mars-13
Jag hade inget annat bättre för mig denna tisdagskväll, så jag letade fram mina ingredienser och födde fram en egen kaksort. 
Eftersom jag gillar kaffe och choklad, så fick det bli en kombination av smakerna. Nu hoppas jag bara att de ska smaka gott. Om man vill kan man smälta mörk choklad att garnera med, så får man mera gosaker på kakan. 
 
Ingredienser: ca 35 st 
200g smör
4 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 msk kakao
1 msk kokkaffesnus (okokt)
ca 4 st rutor mörk choklad
 
Knåda ihop smör, vetemjöl, socker, vaniljsocker  och ägg till en deg.
Dela degen i 2 delar.
Blanda i kaffesnus i den ena deghalvan och kakao i den andra halvan av degen.
Kavla ut deghalvan med kakaosmak till en lagom tjock platta.
Den andra deghalvan med kaffesnus rullar du till en rulle lika lång som kakaoplattan.
Lägg den ljusa rullen i mitten av chokladplattan och rulla ihop.
Skär ca ½ cm tjocka bitar och platta och forma till hjärtan.
Grädda i 180 grader (varmluftsugn) i ca 10 minuter.
Låt kallna och smält ca 4 rutor mörk choklad och garnera det på kakorna.
 
Vill man kan man smaksätta med andra smaker om man inte vill ha kaffe eller choklad. 
Exempel
Rivet citronskal och vaniljsocker/arom/vaniljstång
Bittermandel och vit choklad
Lavendel
 
Lycka till! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caisa-Britt Ericsson

Grattis till dina egna hjärte-kakor, Therése <3
De ser så läckra ut!

Svar: Tack så mycket! :)Kram
PysselTrollet Peteja

2013-03-06 @ 22:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0