Follow on Bloglovin

KESFIL

3 maj-13
Emelie hade som önskan att få kesfil till efterrätt den här fredagkvällen. Det var länge sedan vi åt det. För mig ligger ett starkt minne då man var till min farmor på besök i Mårdsjön. Det hände ofta att man fick den här goda efterrätten efter en god middag. 
Mina söta och underbara barn har nog minnet av kesfilen från min saknade älskade mamma då vi var hem till mamma och pappa. Då hände det ibland att en skål med en smarrig kesfil stog i kylen och väntade på oss. 
 
KESFIL
1 liter mjölk. Gärna 3% 
Knappt 1 msk Ostlöpe
Kanel
Socker 
Grädde
 
Värm mjölken till ca 37 grader.
Ställ kastrullen åt sidan och rör i ostlöpen.
Häll mjölken i en skål och ställ in i kylen i ca 1-1½ timma.
Skär ett rutmönster/rutor med en kniv.
Strö kanel och socker. Häll på en skvätt grädde
Servera! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0