Follow on Bloglovin

RÖROST

14 dec-12
Jag tog slag i saken och kokade ihop Rörost som alltid ska finnas på julbordet. Så gott och så enkelt.
Rörost på en hembakad tunnbrödstut eller tillsammans med köttbullar. Det är mums för smaklökarna det. ;)
Lite mjölk, ostlöpe och kryddor så har man trollat fram en god Rörost. Testa vettja! 
Såhär gör jag min rörost som jag har vuxit upp med
 
3 liter Mjölk
1 msk Ostlöpe
Krossad Kardemumma 
Socker
Salt
1 Ägg
Mjöl till redning
 
Värm mjölken till fingervarmt 37 grader.
Ställ kastullen åt sidan och rör i ostlöpen. Låt stå och vila i ca 15-20 minuter.
Rör om mjölken och koka i ca 3-5 timmar tills den mesta av vasslen kokats bort.
Blanda i kardemumma, socker och salt i eget smak och tycke.
Gör en redning på ägg, mjölk och mjöl. Häll det i rörosten och låt koka till sig.
Häll i lagom stora askar. 
 
Ät och Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0