Follow on Bloglovin

TURKISK SIMIT BRÖD MED BAKPULVER

8 okt-12
Tänk att man kan bli så sugen på det Turkiska brödet som vi åt i Turkiet då vi var där.
Då jag googlade efter recept fanns det en uppsjö av olika typer av recept. Men hur skulle jag kunna veta vilket av dom recepten som är det rätta? Egentligen spelar det ingen roll då brödet ska ätas på plats i Turkiet och inte här. Det blir liksom inte samma sak.  
Det här brödet fann jag som man skulle använda bakpulver i. Det blev inte så som jag ville ha dom. Men de blev goda iallafall. Smakar nästan som Scones med sesamfrön. 
Receptet jag använde var såhär:
 
Blanda ihop:
8 dl vetemjöl
11/2 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
Rör sedan ihop:
2 vispade ägg
125g smält margarin
1 msk olivolja
3-5 msk mjölk
Garnering ovanpå brödet:
mjölk till pensling eller bästa är att hälla mjölken i en djuptallrik  och doppa ner brödet där och sedan doppas i 
sesamfrön
 
Blanda mjöl,salt och bakpulver i en stor skål och gör en grop i mitten.
Blanda ägg, smält smör/margarin,olivolja och mjölk och häll det i gropen. Rör om med en slickepott eller en slev så att de torra ingredienserna och blanda tils du får ihop en deg.
Dela upp degen i 8 delar och rulla dem till 20 cm långa strängar. Kläm ihop ändarna på varje stäng så att det blidas ringar.
Lägg ringarna på en bakplåtsklädd plåt.
Pensla/doppa dem med mjölk och strö sesamfrön över dem.
Grädda i 220-225 ca 20-25 min eller tills de blir gyllenebruna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0